Dnes je utorok, 26.01.2021
1. Stačí predložiť čestné vyhlásenie (príloha č. 4 k žiadosti o nenávratný finančný príspevok - vzorový formulár č. 5.03), ak už žiadateľ v minulosti predložil v rámci niektorej predchádzajúcej výzvy na predkladanie žiadostí o nenávratný finančný príspevok operačného programu Výskum a vývoj originál alebo úradne overenú kópiu zriaďovacej listiny, štatútu, stanov? V prípade, ak bol medzičasom uzavretý v poradí ďalší dodatok k štatútu, je možné v rámci prílohy č. 4 k žiadosti o nenávratný finančný príspevok predložiť čestné vyhlásenie a posledný uzavretý dodatok alebo je potrebné predložiť úplnú kompletnú dokumentáciu o organizácii?
V súlade s prílohou č. 3 k výzve vyhlásenej pod kódom OPVaV-2011/5.1/04-SORO Zoznam povinných príloh k žiadosti o NFP, v rámci povinnej prílohy č. 4 k žiadosti o NFP predkladá žiadateľ originál alebo úradne overené kópie zriaďovacích dokumentov, pričom má doručiť všetky relevantné dokumenty v závislosti od právnej formy žiadateľa.
V prípade, že uvedené dokumenty žiadateľ už predložil v rámci niektorej predchádzajúcej výzvy operačného programu Výskum a vývoj, predloží o tejto skutočnosti Čestné vyhlásenie (príloha č. 4 k žiadosti o nenávratný finančný príspevok - vzorový formulár č. 5.03). Ak sa však obsah, resp. údaje v dokumentoch o organizácii predložených v minulosti ku dňu podania aktuálnej žiadosti o NFP zmenili, je potrebné predložiť kompletnú aktuálnu dokumentáciu, t.j. je potrebné opätovne predložiť dokumentáciu so všetkými aktuálnymi dodatkami.
2. Ako sa bude postupovať, ak žiadateľ o NFP predloží žiadosť o NFP nepodpísanú? Bude možné doplniť podpis na základe Výzvy na doplnenie chýbajúcich náležitostí žiadosti o NFP? Alebo bude žiadosť o NFP neplatná a vylúčená z ďalšieho schvaľovacieho procesu?
V zmysle výzvy na predkladanie žiadostí o NFP s kódom OPVaV-2011/5.1/04-SORO a Príručky pre žiadateľa o nenávratný finančný príspevok z Európskeho fondu regionálneho rozvoja, operačný program Výskum a vývoj, verzia 13.0, časť 6. Proces schvaľovania žiadosti o NFP, ak predložená žiadosť o NFP nespĺňa požadované formálne náležitosti, žiadateľovi o NFP bude zaslaná písomná Výzva na doplnenie chýbajúcich náležitostí žiadosti o NFP. Umožnenie nápravy sa vzťahuje výlučne na formálne náležitosti žiadosti o NFP, ktorých overenie je predmetom overenia kritérií úplnosti žiadosti o NFP. Dopĺňať je možné všetky chýbajúce prílohy žiadosti o NFP s výnimkou rozpočtu projektu a opisu projektu, ktoré možno dopĺňať len čiastočne, teda pri prvotnom predložení nesmie chýbať celý rozpočet alebo opis projektu. Takisto aj samotnú žiadosť o NFP je možné doplniť len čiastočne, nesmie pri prvotnom predložení chýbať ako celok. Ak žiadosť o NFP nie je podpísaná štatutárnym zástupcom, je neplatná a je z ďalšieho schvaľovacieho procesu vylúčená. Žiadosť o NFP doplnenú o podpis štatutárneho orgánu nie je možné predložiť ako celok znova. Z uvedeného vyplýva, že žiadosť o NFP musí byť podpísaná štatutárnym orgánom žiadateľa, inak bude z ďalšieho schvaľovacieho procesu vylúčená.
3. Ktoré z ukazovateľov dopadu a výsledku si môže/musí žiadateľ vybrať z prílohy č. 05 k výzve OPVaV-2011/5.1/04-SORO - Zoznam merateľných ukazovateľov na úrovni projektu? Sú to iba tie, kde je v stĺpci väzba na úroveň opatrenia/prioritnej osi - číslica 5.1 alebo všetky z týchto ukazovateľov sú oprávnené na použitie v tejto výzve (aj tie kde je X a/alebo 5.3)?
Žiadateľ o NFP je pre monitorovanie projektu povinný vybrať merateľné ukazovatele zo Zoznamu merateľných ukazovateľov na úrovni projektu (príloha č. 5 výzvy OPVaV-2011/5.1/04-SORO) a uviesť očakávané hodnoty týchto ukazovateľov priamo naviazané na obdobie realizácie projektu.
Žiadateľ o NFP je povinný postupovať pri výbere merateľných ukazovateľov v súlade s Metodickým pokynom CKO č. 3 k tvorbe a používaniu projektových ukazovateľov a ich zaraďovaniu do ITMS 2007 – 2013, ktorý je dostupný na stránke www.nsrr.sk v sekcii Dokumenty, v časti Metodické pokyny CKO a Výklady CKO. V danom metodickom pokyne je okrem iného stanovené, že ukazovateľ výsledku daného projektu musí byť priradený práve k jednej prioritnej téme. V prípade, ak je projekt relevantný pre dve a viac prioritných tém, musí byť pre každú prioritnú tému v projekte použitý iný ukazovateľ výsledku. Pre každú prioritnú tému v projekte musí byť definovaný minimálne jeden výsledkový ukazovateľ. Projekty, ktoré deklarujú príspevok k plneniu cieľov horizontálnych priorít, musia použiť minimálne jeden ukazovateľ výsledku s relevanciou k príslušnej horizontálnej priorite. Medzi použitými ukazovateľmi výsledku a dopadu projektu musí existovať jednoznačná logická súvislosť.
Žiadateľ o NFP môže v pripravovanej žiadosti o NFP použiť ktorýkoľvek ukazovateľ uvedený v prílohe č. 5 výzvy OPVaV-2011/5.1/04-SORO. Stĺpec väzba na úrovni opatrenia / prioritnej osi slúži výlučne ako informácia pre riadiaci orgán a umožňuje sumarizáciu hodnôt merateľných ukazovateľov na úrovni jednotlivých opatrení a prioritných osí.
4. Aký je postup pri výpočte finančnej analýzy?
Postup popisuje príloha „FA postup výpočtu k opatreniu 5.1“ a príloha „Modelový príklad vypracovania FA prírastkovou metódou k opatreniu 5.1“. Výpočet oprávnených výdavkov metódou finančnej analýzy je funkčný a možno ho použiť pri zostavovaní žiadosti o NFP.
Finančná analýza – postup výpočtu
Modelový príklad vypracovania FA prírastkovou metódou
5. Koľko žiadostí o NFP môže predložiť jeden žiadateľ?
Jeden oprávnený žiadateľ v rámci výzvy OPVaV-2011/5.1/04-SORO môže predložiť len jednu žiadosť o NFP. Ak jeden žiadateľ predloží k predmetnej výzve viac žiadostí o NFP, budú všetky tieto žiadosti vylúčené zo schvaľovacieho procesu.
6. V prípade SAV môže v rámci predmetnej výzvy predložiť žiadosť o NFP každý ústav samostatne?
V rámci výzvy na predkladanie žiadostí o NFP s kódom OPVaV-2011/5.1/04-SORO platí, že jeden oprávnený žiadateľ môže predložiť len jednu žiadosť o NFP. SAV môže do žiadosti o NFP zahrnúť len ústav/ústavy, ktorý/ktoré vykonáva/vykonávajú priznané právo podieľať sa na uskutočňovaní doktorandského študijného programu. SAV je v zmysle tejto výzvy považovaná za celok, teda ako jeden žiadateľ a preto môže predložiť v rámci tejto výzvy len jednu žiadosť o NFP. Za SAV môže predložiť žiadosť o NFP aj jeden z ústavov SAV, pričom môže do nej zahrnúť aj iné ústavy SAV za splnenia ďalších podmienok oprávnenosti definovaných predmetnou výzvou.
7. Aký je odporúčaný začiatok realizácie aktivít projektov v rámci výzvy OPVaV-2011/5.1/04-SORO?
Vzhľadom na dĺžku schvaľovacieho procesu, ktorý je bližšie popísaný v Príručke pre žiadateľa o nenávratný finančný príspevok z Európskeho fondu regionálneho rozvoja, operačný program Výskum a vývoj, verzia 13.0, časť 6. Proces schvaľovania žiadostí o NFP, ako aj vzhľadom na termín uzávierky výzvy (27. 2. 2012), odporúčame žiadateľom plánovať začiatok realizácie aktivít projektu najskôr v auguste, príp. v septembri 2012. Uvedená Príručka pre žiadateľa je zverejnená na internetovej stránke ASFEU www.asfeu.sk ako príloha č. 1 k výzve na predkladanie žiadostí o NFP s kódom OPVaV-2011/5.1/04-SORO.
8. Podľa podkladov k výzve je potrebný nasledovný dokument:
Žiadateľ v závislosti od právnej formy predloží zodpovedajúcu kópiu účtovnej závierky overenú štatutárnym orgánom:
Naša organizácia nemá povinnosť auditu. Z vyššie uvedeného by mal kópiu účtovnej závierky potvrdiť príslušný Daňový úrad. V doterajších výzvach nebolo potrebné účtovnú závierku potvrdiť Daňovým úradom.
Je potrebné účtovnú závierku za rok 2010 potvrdiť na Daňovom úrade a ak áno, kto na Daňovom úrade toto potvrdenie môže dať?
V prípade, že žiadateľ o nenávratný finančný príspevok (ďalej len “NFP“) v rámci výzvy na predkladanie žiadostí o NFP vyhlásenej pod kódom OPVaV-2011/5.1/04-SORO nemá povinnosť auditu v zmysle zákona č. 431/2002 Z. z. o účtovníctve v znení neskorších predpisov a nemá ani povinnosť predložiť účtovnú závierku potvrdenú príslušným Daňovým úradom, postupuje sa takisto ako doteraz. V rámci povinnej prílohy č. 8 k žiadosti o NFP je potrebné predložiť kópiu účtovnej závierky originálne podpísanú štatutárnym orgánom žiadateľa o NFP, popr. kópiu účtovnej závierky overenú notárom.
9. Budú v projekte predloženom v rámci výzvy na predkladanie žiadostí o nenávratný finančný príspevok vyhlásenej pod kódom OPVaV-2011/5.1/04-SORO oprávnenými výdavkami aj výdavky na aulu, stacionárny pevne zabudovaný nábytok a zatemnenie?
V súlade s prílohou č. 4 k predmetnej výzve výdavky spojené s výstavbou budov vysokých škôl, ako aj výdavky spojené s rozšírením objektov existujúcich vysokých škôl, sú oprávnenými výdavkami. Výdavky na stavebné práce súvisiace s vybudovaním auly, ktorá bude slúžiť účelu zlepšenia podmienok vzdelávacieho procesu a zvýšenia kvality vzdelávania, môžu byť oprávnenými výdavkami pri splnení všetkých podmienok oprávnenosti definovaných vo výzve.
V rámci hlavných aktivít projektu môžu byť oprávnenými výdavkami výdavky na obstaranie nábytku, a teda aj stacionárneho pevne zabudovaného nábytku, do učební a miestností priamo súvisiacich so vzdelávacím procesom.
Výdavky na zatemnenie (je potrebné bližšie špecifikovať, o aké výdavky ide), pokiaľ majú charakter skupiny výdavkov „modernizácia vnútorného vybavenia vysokých škôl, v ktorých prebieha vzdelávací proces za účelom zlepšenia podmienok na nové formy učenia a učenia sa“, môžu byť v zmysle prílohy č. 4 k predmetnej výzve oprávnenými výdavkami pri splnení všetkých podmienok oprávnenosti definovanými vo výzve.
10. Chcel by som sa opýtať na usmernenie k uvádzaniu trvania aktivít v rámci projektu vzhľadom k tomu, že výzva umožňuje prefinancovanie aktivít, ktoré sa začali už po vydaní výzvy. V prípade ak vysoká škola zahrnie do projektu aktivitu, napr. dostavba budovy, ktorú začne realizovať ešte pred podpisom zmluvy o NFP v prípade pridelenia príspevku, tak ako umožňuje výzva, napr. v 12/2011, aké trvanie aktivity máme uvádzať v tabuľke F2 Opisu projektu a v ŽoNFP - skutočné teda 12/2011 alebo iba tú časť, ktorá bude realizovaná po podpise zmluvy o NFP?
Konkrétne: aktivita projektu začne 12/2011 a skončí 10/2012. V Opise a ŽoNFP máme uviesť začiatok aktivity a tým nutne aj začiatok vlastne celého projektu na 12/2011 a ukončenie aktivity na 10/2012, alebo máme postupovať druhým spôsobom, t.j. začiatok projektu nastavíme až na predpokladaný dátum po podpise zmluvy o NFP - t.j. cca 06/2012 a aktivitu dáme bez ohľadu na požiadavku prefinancovania nákladov od vyhlásenia výzvy na začiatok 06/2012 ako je začiatok projektu a reálne ukončenie podľa plánu, t.j. 06/2012 - 10/2012?
Vzhľadom na obmedzenie trvania projektu podľa výzvy na 30 mesiacov by posunutie aktivít pred podpis zmluvy o NFP na 12/2011 zrejme tiež znamenalo, že doba 30 mesiacov by sa rátala od uvedeného termínu a nie od podpisu zmluvy o NFP.
Začiatok aktivít projektu, a teda začiatok realizácie projektu v rámci výzvy na predkladanie žiadostí o nenávratný finančný príspevok vyhlásenej pod kódom OPVaV-2011/5.1/04-SORO (ďalej len „výzva“) je potrebné stanoviť až po plánovanom dátume platnosti a účinnosti zmluvy o poskytnutí nenávratného finančného príspevku (ďalej len „NFP“). V nadväznosti na uvedené je potrebné postupovať tým spôsobom, ktorý navrhujete vo svojej otázke, t.j. stanoviť začiatok projektu - aktivity „Dostavba budovy“ na 6/2012 a koniec aktivity na 10/2012.
Vecne musí mať aktivita vo svojom opise zahrnuté aj tie činností, na ktoré bude požadované spätné financovanie v súlade s časťou 5. OPRÁVNENÉ VÝDAVKY výzvy a v súlade s prílohou č 4 k výzve Zoznam oprávnených a neoprávnených výdavkov. Spôsob uvádzania činností v opise aktivít je nasledovný:
V súvislosti s vyššie uvedeným si Vás dovoľujeme zároveň upozorniť, že:
V súvislosti s odporúčaným začiatkom realizácie projektu si Vám dovoľujeme dať do pozornosti často kladenú otázku – FAQ zverejnenú pod č. 7 na internetovej stránke ASFEU:
„7. Aký je odporúčaný začiatok realizácie aktivít projektov v rámci výzvy OPVaV-2011/5.1/04-SORO?
Vzhľadom na dĺžku schvaľovacieho procesu, ktorý je bližšie popísaný v Príručke pre žiadateľa o nenávratný finančný príspevok z Európskeho fondu regionálneho rozvoja, operačný program Výskum a vývoj, verzia 13.0, časť 6. Proces schvaľovania žiadosti o NFP, ako aj vzhľadom na termín uzávierky výzvy (27. 2. 2012), odporúčame žiadateľom plánovať začiatok realizácie aktivít projektu najskôr v auguste, príp. v septembri 2012. Uvedená Príručka pre žiadateľa je zverejnená na internetovej stránke ASFEU www.asfeu.sk ako príloha č. 1 k výzve na predkladanie žiadostí o NFP s kódom OPVaV-2011/5.1/04-SORO.“
Dĺžka realizácie projektu, na ktorý sa vzťahuje žiadosť o NFP, predkladaná v rámci predmetnej výzvy môže byť maximálne 30 mesiacov. Dátum začatia a ukončenia realizácie projektu bude stanovený v zmluve o poskytnutí NFP.
11. Je oprávnenou aktivitou v rámci výzvy na predkladanie žiadostí o nenávratný finančný príspevok vyhlásenej pod kódom OPVaV-2011/5.1/04-SORO aj vybavenie dostavanej budovy zariadením pre prevádzku akademickej knižnice - regály na knihy, knižničné pulty, stoly a stoličky do študovní, učební a knižnice. V rámci projektu by univerzita chcela dostavať budovu knižnice a zabezpečiť aj základné vybavenie knižnice, študovní a nových prednáškových a seminárnych miestností. IKT vybavenie je zabezpečené v rámci iného projektu a nie je potrebné.
V súlade s prílohou č. 4 Zoznam oprávnených a neoprávnených výdavkov predmetnej výzvy oprávnenými výdavkami sú aj výdavky charakteru „modernizácia vnútorného vybavenia vysokých škôl, v ktorých prebieha vzdelávací proces za účelom zlepšenia podmienok na nové formy učenia a učenia sa“. Medzi takéto výdavky patria v zmysle poznámky pod čiarou č. 10 aj „výdavky na obstaranie nábytku v rámci hlavných aktivít projektu do učební a miestností priamo súvisiacich so vzdelávacím procesom“.
Vychádzajúc z uvedeného možno konštatovať, že výdavky na obstaranie regálov na knihy, knižničné pulty, stoly a stoličky do študovní, učební a knižnice môžu byť oprávnenými, pokiaľ budú využívané za účelom zlepšenia podmienok vzdelávacieho procesu s cieľom zvýšenia kvality vzdelávania a pokiaľ budú spĺňať ďalšie podmienky oprávnenosti, ktoré sú definované vo výzve.
12. V rámci plánovanej rekonštrukcie učební a laboratórií používaných na výučbu by sme chceli realizovať rekonštrukciu starého osvetlenia. Tam, kde to nie je nutné, by sme chceli iba vymeniť osvetľovacie teleso (staré neóny) a nahradiť ich nízkoenergetickými LED svietidlami. Tam, kde je nutná aj výmena elektrickej kabeláže, by sme chceli realizovať výmenu aj kabeláže a príslušenstva. Je oprávnená aktivita výmena osvetlenia v učebniach na úrovni výmeny svietidla a svetelného zdroja, alebo aj na úrovni výmeny elektroinštalácie v rámci realizácie projektu?
V rámci výzvy na predkladanie žiadostí o nenávratný finančný príspevok vyhlásenej pod kódom OPVaV-2011/5.1/04-SORO môžu byť oprávnenými výdavkami výdavky charakteru „výmena osvetlenia v učebniach a laboratóriách na úrovni výmeny svietidla a svetelného zdroja, ako aj na úrovni výmeny elektroinštalácie“, pokiaľ budú tieto výdavky vynaložené v rámci realizácie aktivít projektu za účelom zvýšenia kvality vzdelávacieho procesu, zlepšenia podmienok na nové formy vzdelávania a učenia sa. Taktiež tieto výdavky musia spĺňať všetky ďalšie podmienky oprávnenosti definované vo výzve.
13. V rámci zabezpečenia rýchleho internetového pripojenia potrebujeme do budovy, ktorá je v inej mestskej časti ako zvyšok univerzity, priviesť opticky kábel, ktorý by zabezpečil vysokorýchlostné pripojenie na internet cez akademickú sieť Sanet 2. Sú stavebné a výkopové prace, ako aj samotná pokládka optického kábla cez mesto, oprávnený výdavok v rámci projektu?
Nakoľko vo výzve na predkladanie žiadostí o nenávratný finančný príspevok s kódom OPVaV-2011/5.1/04-SORO nie sú oproti predchádzajúcim výzvam vyhláseným ASFEU na opatrenie 5.1 stanovené podmienky, ktorými bolo:
- zahrnutie aktivity budovania a/alebo modernizácie informačno-komunikačných technológií (IKT) a IKT sietí do aktivít navrhovaného projektu (minimálne v podobe zavedenia internetového pripojenia a súčasne umiestnenia počítača a dataprojektora do učební existujúcich, rekonštruovaných alebo novopostavených objektov, ktoré sú predmetom projektu, respektíve zavedenia internetového pripojenia do všetkých internátnych izieb vysokej školy),
- zahrnutie aktivity budovania a/alebo modernizácie informačnokomunikačných technológií a IKT sietí do aktivít navrhovaného projektu (napr. prístroje, vybavenie a zariadenia využívajúce IKT, videokonferencie, modernizácia a zvýšenie kapacity internetovej siete, harmonizácia a kompatibilita IKT systémov, modernizácia bezpečnostných prvkov školskej siete/firewall/moderná a efektívna správa/ochrana osobných údajov),
z uvedeného vyplýva, že výdavky na „stavebné a výkopové práce súvisiace s internetovým pripojením, ako aj samotná pokládka optického kábla cez mesto“, nemôžu byť považované za oprávnené.
14. Je oprávnený výdavok osadenie nového oplotenia a vstupných bránok do areálu univerzity a exteriérové úpravy areálu univerzity (lavičky, osvetlenie, rekonštrukcia chodníkov) pre plánovanú voľne prístupnú oddychovú a edukačnú zónu pre študentov?
V zmysle prílohy č. 4 k predmetnej výzve Zoznam oprávnených a neoprávnených výdavkov sú výdavky spojené s úpravou okolia budovy oprávnenými výdavkami, ale len pre úpravu okolia budovy, ktorej výstavba, rekonštrukcia, obnova alebo dostavba je predmetom predkladaného projektu. Výdavky charakteru „osadenie nového oplotenia a vstupných bránok do areálu univerzity a exteriérové úpravy areálu univerzity (lavičky, osvetlenie, rekonštrukcia chodníkov) pre plánovanú voľne prístupnú oddychovú a edukačnú zónu pre študentov“ nesúvisia priamo so vzdelávacím procesom, a preto nemôžu byť oprávnenými výdavkami v zmysle predmetnej výzvy. Oprávnenými stavebnými úpravami v zmysle „úpravy okolia budovy“ definovanými vo vyzve by boli napr. uvedenie okolia budovy do pôvodného stavu v prípade znehodnotenia po rekonštrukcii budovy.
15. Žiadateľ je verejnou vysokou školou, predmetom projektu je rekonštrukcia jednej z budov a vybudovanie IKT učebne v inej budove. Táto investícia je príjmovo neutrálna, či sa projekt bude, alebo nebude realizovať, príjmy školy to neovplyvní, nespôsobí nárast ani pokles príjmov platieb za poskytované služby. Je v tomto prípade predkladanie finančnej analýzy relevantné?
V rámci výzvy na predkladanie žiadostí o nenávratný finančný príspevok vyhlásenej pod kódom OPVaV-2011/5.1/04-SORO je žiadateľ o nenávratný finančný príspevok povinný predložiť finančnú analýzu projektu ako prílohu č. 10 k žiadosti o NFP v prípade, ak predkladá projekt generujúci príjem, to znamená, že žiadateľ o NFP vie objektívne dopredu odhadnúť príjmy, ktoré bude tento projekt v budúcnosti generovať. Táto povinnosť predloženia finančnej analýzy projektu sa vzťahuje na projekt, ktorého celkové výdavky sú vyššie ako 1 milión EUR. Pod príjmom generovaným projektom počas jeho realizácie a v období jeho udržateľnosti sa myslí čistý výnos, t. j. príjmy projektu prevyšujú výdavky projektu. Pokiaľ žiadateľ o NFP nepredpokladá, že projekt bude generovať príjem, resp. nevie odhadnúť jeho výšku, je potrebné priložiť v rámci prílohy č. 10 čestné vyhlásenie žiadateľa o NFP o tom, že finančná analýza nie je pre projekt relevantná (vzorový formulár 5.06 v rámci povinných príloh k žiadosti o NFP). Aj v tomto prípade je však počas realizácie projektu a v období udržateľnosti projektu povinný vo svojom účtovníctve analytickou formou účtovať o príjmoch a výdavkoch projektu. Pokiaľ sa na základe toho zistí, že projekt generoval príjem, je potrebné ho vrátiť.
Bližšie vysvetlenie problematiky projektov generujúcich príjem a finančnej analýzy sa nachádza v prílohe č. 1 k predmetnej výzve: Príručka pre žiadateľa o NFP z Európskeho fondu regionálneho rozvoja, operačný program Výskum a vývoj, verzia 13.0, časť 4.8.4 Projekty generujúce príjem. Zároveň si dovoľujeme upozorniť na faktory ovplyvňujúce možnosť odhadnúť príjmy vopred uvedené v kapitole č. 1 Klasifikácia projektov s ohľadom na možnosti objektívneho odhadu príjmu vopred v prílohe č. 14 k predmetnej výzve: Finančná analýza projektu pre investičné projekty. Postup pri výpočte finančnej analýzy je zverejnený v rámci často kladených otázok (FAQ) k predmetnej výzve pod č. 4.