Dnes je piatok, 26.02.2021
Europrojekty nie sú len o nových učebných pomôckach
Z 1007 projektov podporených prostredníctvom Agentúry Ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu SR pre štrukturálne fondy EÚ bolo ku koncu júla riadne ukončených 437. A postupne sa pridávajú ďalšie. Školy využívajú najnovšie informačné technológie, získali nové učebné materiály, didaktické pomôcky, ale hlavne zaviedli moderné metódy výučby. Aktivity projektov financovaných z operačného programu Vzdelávanie často smerovali k podpore čitateľskej gramotnosti, ktorá je neodmysliteľnou súčasťou vzdelávacieho procesu vo všetkých ročníkoch škôl. Vyučovanie s dôrazom na porozumenie informácií a hľadaním súvislostí má za cieľ pomôcť žiakom nielen pri získavaní teoretických vedomostí, ale predovšetkým aj v ich využití v budúcej pracovnej sfére. Príkladom úspešných aktivít, ktoré sa nedávno ukončili a zároveň významne prispeli k rozvoju čitateľskej gramotnosti žiakov základných škôl, sú aj dva projekty financované z Európskeho sociálneho fondu.
Podpora čitateľskej gramotnosti
Základná škola Ľudmily Podjavorinskej v Košiciach sa vo svojom projekte zamerala ako na žiakov, tak aj na učiteľov. Cieľom dvoch hlavných aktivít bolo inovovať obsah a metódy vzdelávania na podporu čitateľskej gramotnosti žiakov z MRK pre ich ľahšiu inklúziu vo vedomostnej spoločnosti. Za účelom zlepšenia spôsobilosti žiakov porozumieť písanému textu, používať ho a premýšľať o ňom boli vytvorené učebné materiály, pracovné zošity a metodiky.
Tvorivé vyučovanie
Vďaka projektu je škola vybavená aj notebookmi, interaktívnymi tabuľami s projektormi, skenerom na digitalizáciu učebných materiálov, výučbovým softvérom a tiež digitálnym jazykovým laboratóriom. Pedagógovia vo vyučovaní kládli dôraz na motivačné stratégie ako je zaraďovanie hier, súťaží, projektov, verejné prezentácie prác a pod. Učitelia sa v rámci projektu školili v metakognitívnych stratégiách pre získanie čitateľských zručností, vo využívaní interaktívnych technológií a moderných pomôcok vo vyučovacom procese a tiež v digitalizácii učebných dokumentov. Škola získala na projekt NFP vo výške 164-tisíc eur a realizovala ho v rokoch 2012 až 2014.
Brána poznania otvorená
Základná škola T. J. Moussona z Michaloviec zacielila svoj projekt na prestavbu vzdelávania s využitím inovovaných foriem a metód výučby pre aktuálne a perspektívne potreby vedomostnej spoločnosti. Projektový tím sústredil pozornosť na rozvoj kľúčových kompetencií žiakov s dôrazom na anglický jazyk, čitateľskú gramotnosť a využívanie informačno-komunikačných technológií (IKT) vo vzdelávaní. Projekt umožnil vyškoliť dvadsať pedagogických zamestnancov v oblasti rozvoja čitateľskej gramotnosti, využívania IKT a výučby cudzích jazykov.
Cvičenie z matematiky na interaktívnej tabuli
Školenia prebehli k používaniu interaktívnych tabúľ, k práci s didaktickou a digitálnou technikou a didaktickými prostriedkami, k inovatívnym stratégiám vyučovania a učenia sa, k zavádzaniu interaktívneho pera a kódovaných kníh do výučby. V rámci cudzích jazykov bol dôraz kladený na rozvoj a zdokonaľovanie slovnej zásoby, súvislého vyjadrovania, pochopenia prečítaných viet. V prírodovedných predmetoch najmä na rozvoj logického myslenia. V predmetoch orientovaných na inováciu vzdelávania v oblasti čitateľskej gramotnosti (slovenský jazyk, prírodoveda, matematika) išlo o zdokonaľovanie schopnosti plynulého čítania s porozumením, o podporu tvorivej činnosti, o vyhľadávanie dôležitých informácií. Škola získala na projekt NFP vo výške 166-tisíc eur a realizovala ho v rokoch 2012 až 2014.
Odbor informovania a publicity
www.asfeu.sk
Publikované v Učiteľských novinách č. 51, 3. 9. .2014